2018. április 25. szerda, Márk napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Szakellátás Szimbiózisban

Szimbiózisban

2011-09-25 07:25 Forrás: Kórház 2011/9. -- Zöldi Péter
2383
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


Dr. Bakonya Máriát, a szigetszentmiklósi szakorvosi rendelőintézet igazgatóját az elmúlt másfél évtized fejlesztéseiről kérdeztük.

– Az elmúlt másfél évtizedben hogyan tudták kezelni az ellátórendszer finanszírozási és átalakulási kihívásait?
– Pest megye speciális megye, mert a hetvenes években a kórházi ágyak hiányát önálló rendelőintézetek kialakításával pótolták, hogy a lakosságnak ne kelljen a kórházakba menni. Ezért az ellátórendszer domináns része az önálló járóbeteg szakrendelés, amely teljesen jól használható lenne, ha értékén kezelnénk. A finanszírozási korlát azonban ezt nem engedi. Ha a járóbeteg szakrendelések csak a TVK erejéig dolgozhatnának, minden szakrendelő a hónap 20-án bezárhatná ajtaját. Ám a családorvosok kiszolgálását biztosítani kell, mert különben ők sem tudnának dolgozni. Nem tehetjük meg, hogy bezárunk. A várólistával persze el lehet tolni az igénybevételt, de ez nem megoldás.

– Mennyivel dolgoznak a volumenkorlát felett?
– A betegforgalom pontosan egyharmadával nagyobb, mint amit a TVK lehetővé tesz. Ez egyenes következménye annak, hogy a finanszírozás alapjául szolgáló 2005. évi lakosságszám ellátási körzetünkben 30%-kal nőtt. 80 ezer lakosra van szerződésünk, miköben ma ellátási területünkön 110 ezer ember él. Szigetszentmiklós OEP-szerződése 23 ezer főre van megkötve. Ma 36 ezren élnek a településen.

– Milyen előrelépési lehetőséget adott az uniós KMOP program?
– A KMOP programból öt település, Dabas, Érd, Szentendre, Abony és Szigetszentmiklós kapott fejlesztési forrásokat. Nálunk 880 millió Ft-os fejlesztés valósulhatott meg. Az épület infrastruktúrájának fejlesztése mellett digitalizáltuk a képalkotó diagnosztikát, egynapos sebészetet alakítottunk ki, bevezettük a nappali kúraszerű ellátásokat és korszerűsítettük a laboratóriumot. 2010 áprilisában kezdtünk el építkezni, és idén októberben, az egynapos sebészeti műtő felszerelésével zárul a beruházás.

– Mennyivel lesz jobb az életük ettől a fejlesztéstől?
– Betegeink végre emberi körülmények között veszik igénybe az ellátásokat. Megnövekedett az aula, légbefúvásos hűtést alkalmazunk, betegbehívó rendszer, központi regisztráció küldi a betegeket az osztályokra, egy behívószámmal minden rendelést igénybe lehet venni. A központi aulában nyugodtan el lehet üldögélni a szakrendelések között, a kijelző monitor és hangosbemondó minden egyes rendelésen közli a hívószámot. A direkt digitális röntgenrendszer beüzemelésével teljes egészében megszűnt a film alapú radiológia, a betegek sugárterhelése csökkent. Régebbi, jó állapotú gépeinket foszforlemezes rendszerrel digitalizáltuk, és ráckevei telephelyű tüdőgondozónkat betelepítettük a központba.

– Az infrastruktúra valóban nyugat-európai. De mekkora nehézséget jelent a megfelelő orvosi gárda kialakítása?
– Orvosi csapatunk zömében kórházakból, klinikákról érkeznek, saját orvosaink a régióban több helyen dolgoznak. Minden szakmában egészséges szakmai és emberi konkurenciával működő, de egymást aktívan segítő orvoscsoportok tevékenykednek intézményünkben, döntően közreműködői szerződés keretében. Az orvos az elvégzett munka és az OEP által ellenőrzött és elfogadott teljesítmény után részesül javadalmazásban, így együtt sír vagy nevet az intézménnyel. Ebből következik az is, hogy nincs üldögélő orvos, nincs hiába kifizetett közreműködői díj. Ezt a rendszert egyébként 2000 óta működtetjük, és az a tapasztaltunk, hogy a teljesítményelvű hozzáállás nagyon sokat segít az intézmény működőképességének fenntartásában.

– Mi a szerepe egy önálló szakrendelőnek ma a magyar ellátórendszerben?
– A járóbeteg szakrendelés kapcsán sokan, főként a betegek tévedésben élnek. Mi járóbeteg ellátó, illetve prevenciós célokat szolgáló intézmény, azaz krónikus betegellátó vagyunk. A sürgősségi betegellátót kórháznak hívják. Természetesen a lakosság földrajzi közelsége miatt a sürgősségi ellátásba is besegítünk, de az lenne a cél, hogy a beteganyag 95%-át krónikus és prevenciós céllal lássuk el. A szigetszentmiklósi szakrendelő egy nagy területet, több mint százezer embert, modern és hatékony gépparkkal ellátó intézet. Nyugat-Európában hozzánk hasonló háziorvosi rendelők működnek, hasonló feladattal. Nálunk rendelkezésre áll a szükséges infrastruktúra, a fejlesztésekkel sokkal kényelmesebbé vált az egészségügyi ellátás, komoly tapasztalatunk van a helyi lakosság ellátásában, és az adott szakmára jobban kihegyezett szakorvosok dolgoznak nálunk. Mi elsősorban abban segítünk, hogy a háziorvosi ellátás tovább tudjon lépni, konkrét gyógyító, prevenciós és gondozási tevékenység valósulhasson meg.

– Tizenöt éve dolgoznak együtt, közösen fejlődtek a Béker-Softtal. Mi a véleménye a cégről?
– Mindig is jó kapcsolatban voltam velük és ennek hangot is adtam. Tudtam, hogy azzal, ha én mondok néhány jó szót, lehet, hogy szereznek egy-két további üzletet, de a partnerekért már nekik kell megküzdeni. Ezt viszont csak jó munkával, fogékonysággal, udvariassággal, a nem pénzéhes hozzáállással lehet elérni. Sok esetben, amikor éppen gondban voltunk, ők segítettek a gépek számának bővítésében, a szoftverek jogainak megszerzésében. Megértették, hogy nekünk nincs forrásunk, és segítettek forrást szerezni. Persze, ezzel nem éltünk vissza, de az tény, hogy sokszor segítettek át a nehézségeken. A szoros partnerség lényege az, hogy egymás munkáját tisztességgel segítjük.

– Milyen véleményt hallott a kollégáktól?
– Amennyire látom, másoknak is hasonló lehet a véleménye, hiszen nagyon sok intézményben vannak jelen. Akárhány rendelőintézeti igazgatóval beszélgetek, akinél a Főnix-Pro működik, mindenki jó véleményen van, panaszt még nem hallottam. Ha valamelyik rendelőintézetben történik valami informatikai fejlesztés, arról mi is tudomást szerzünk. Például Vecsésen már korábban digitalizálták a röntgent, a közelmúltban bevezettek egy teleradiológiai rendszert. Ez hamarosan nálunk is elérhetővé válik, kipróbálhatjuk a technológiát, és saját magunk tapasztalhatjuk meg, hogy milyen előnyöket jelent számunkra. Összességében nem kívánok magamnak jobb partnert a következő években informatikában, mint ők, hiszen mindig lehet rájuk számítani, és ezen területen minden problémánkat igyekeznek a legrövidebb időn belül megoldani.

– Hogyan látja egy Budapest agglomerációjában működő szakrendelő jövőjét?
– Nagy eredménynek tartom, hogy az egészségügyben európai színvonalú szakrendelők jöttek létre. Az elmúlt két évtizedben annyiszor nyúltunk már az egészségügyhöz, hogy lassan nem is tudjuk, mit kellene tenni. Az azonban biztos, hogy a betegekhez közeli ellátásra szükség van. Ezt senki sem kérdőjelezi meg, ezért biztos vagyok abban is, hogy a működéshez szükséges forrásokat hozzá fogják rendelni a szakellátáshoz. Az általunk ellátott települések vezetői kiváló polgármesterek, a Pest megyei önkormányzat vezetői szintén, lakosságukkal szemben empatikusak. Érzik a lakosság ellátásának felelősségét, és igazi partnerek a felmerülő problémák megoldásában. Talán ez a legfontosabb, mert emiatt érezzük úgy, hogy nem maradtunk magunkra. Empatikusnak kell lenni, együtt kell gondolkodni, így lehetünk közösen sikeresek.

Ezek a cikkek is érdekelhetik