2018. január 23. kedd, Rajmund, Zelma napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Szakellátás Organikus fejlődés

Organikus fejlődés

2012-04-16 07:00 Forrás: Kórház 2012/1-2. -- Zöldi Péter
1972
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


140 milliós radiológiai fejlesztést valósított meg a Gyógyír XI. Kft. az Újbudai Egészségcentrumban. A beruházás céljairól dr. Kóti Tamással, az intézmény igazgatójával beszélgettünk.

 

– Igazgató úr, milyen múltra tekint vissza a Gyógyír XI. Kft.?
 
– A XI. kerület, a főváros legnagyobb, 147 ezer fős kerülete, más megfogalmazásban Magyarország ötödik legnagyobb városa. 2003-ig a Tétényi úti kórházhoz tartozott a kerület alap- és szakellátása, ekkor kérte ki a kerület ezt a tevékenységet, és azóta a Gyógyír XI., aktuális nevén a Gyógyír XI. Egészségügyi Szolgáltató Nonprofit Kft. működteti az alap- és szakellátást. A kerületi tulajdonba kerüléskor meglehetősen lepusztult állapotban volt a szakrendelő, az elmúlt nyolc évben jelentős forrásokat kellett áldozni arra, hogy a kerület lakói számára méltó egészségügyi ellátási körülmények alakuljanak ki. A XI. kerület önkormányzata minden évben jelentős forrásokkal járult hozzá a fejlesztésekhez, és ma a jó gazda gondosságával működteti a kerületi alap- és járóbeteg-szakellátást.
 
– Változhat a jövőben a tulajdonosi szerkezet?
 
– A kormányzati elképzelések szerint 2012 végén a járóbeteg-szakellátás is sorra kerül, ugyanakkor mindig elhangzik, hogy ahol az alapellátás és a szakellátás egy kézben található, ott önkormányzati tulajdonban marad az ellátás. Nálunk pontosan ez a helyzet, hozzájárulunk a háziorvosi ellátás működtetéséhez, mi üzemeltetjük a rendelőket, a védőnői szolgálatot, a gyerekfogászatot és a házi-gyermekorvosi rendelőket és az iskola-egészségügyet is, valamint mi látjuk el a gondozói feladatokat.
 
– Szakorvosi tevékenységük milyen palettát ölel fel?
 
– 2263 szakorvosi óránk a járóbeteg-szakellátás szinte teljes területét lefedi. Éves költségvetésünk a kétmilliárd forintos nagyságrend közelében mozog.
 
– Hogyan tudják fenntartani az intézményt?
 
– A tulajdonosi elvárásoknak megfelelően mi is gondos gazdaként dolgozunk, ahol tudunk, takarékoskodunk, de törekszünk arra is, hogy ahol lehet, saját bevételt termeljünk. A piaci alapú foglalkozás-egészségügyi vizsgálatokon túl kínálunk szűrővizsgálatokat, menedzserszűréseket, a diagnosztikában elsősorban az ultrahang területén nyújtunk térítéses vizsgálatot is. A mérsékelt árfekvés diagnosztikai tevékenységünket népszerűvé teszi, hiszen a kényszerűen hosszú várakozási időt nehezen tolerálják a betegek. E szolgáltatásokból évente nagyjából 70 millió Ft bevételt érünk el, és ami a költségek levonása után megmarad, elegendő ahhoz, hogy a fejlesztésekhez saját erőből tegyük hozzá az önrészt.
 
– Jelentős fejlesztéseket valósítottak meg 2004 óta?
 
– Elődöm, aki 2004-2008 között irányította az intézményt, dicstelen körülmények között távozott. Az épület 2006-ra teljes felújításon esett át, amióta átvettem az irányítást, minden évben jelentős fejlesztéseket valósítottunk meg, önkormányzati segítségből és saját forrásból. Az infrastrukturális fejlesztések mellett legalább ilyen fontosnak tartom a humán erőforrás és szervezeti fejlesztéseinket. Ennek keretében 2010-ben bevezettük az ISO minőségbiztosítási rendszert és folyamatosan hozzájárulunk orvosaink, szakdolgozóink továbbképzéséhez.
 
– Mennyire nehéz munkaerőt találni a XI. kerületben?
 
– Megálljuk a helyünket a jó szakemberekért folytatott versenyben. Segítenek ebben a pályázatok is, például a hiányszakmák feltöltésére koncentráló TÁMOP-pályázat. Az orvos kollégák fele vállalkozó, megbízásos jogviszonyban dolgozik, másik felük munkavállaló, jogilag nem közalkalmazott, de mi juttatásokban minden megadunk nekik. Sőt, nálunk nem csak az orvosok, hanem a szakdolgozók is minimálisan a Kjt. bértáblánál hat százalékkal magasabb javadalmazásban részesülnek. Ez is a verseny része.
 
– Verseny az egészségügyi dolgozókért?
 
– Egy szakrendelő sikerében nagyon fontos tényező a jó kollégák, orvosok és szakdolgozók megtartása. Persze, a jövedelem csupán a verseny egyik eleme, biztosítani kell a megfelelő munkakörülményeket is. Például a radiológiai területen szakorvosaink és szakdolgozóink ma már a legmodernebb technológiával dolgoznak, amit meg is becsülnek. Ha pedig egy egészségügyi szakember döntési helyzetben van, a bérezés és a kiváló munkakörülmények sokat nyomnak a latban, vonzóvá teszik intézményünket.
 
– Hogyan képesek egyensúlyban tartani az intézményt?
 
– Teljesítmény-volumenkorlát tekintetében intézményünk teljesen átlagos. Ugyanakkor nagyon oda kell figyelnünk minden egyes szakmára. Gazdasági csapatunkban két kontroller dolgozik, akik minden héten visszajelzést adnak az egyes szakrendelések gazdálkodási helyzetéről. Minden évben részletes összefoglaló kontrolling jelentést készítünk, amelyben minden orvosra lebontva látjuk a teljesítményt, az országos és fővárosi átlagtól való eltérést, fel tudjuk tárni a problémákat, meg tudjuk határozni, hogy hol kell a betegforgalmat erősíteni és hol kell a kódolást megvizsgálni.
 
– Miért fontos a XI. kerület számára a jó szakellátás?
 
– A kerület büszke szeretne lenni arra, hogy kellemes és jó szakrendelője van, ahová a magyar egészségügy betegségei ellenére is jó érzés bejönni. A várakozóhelyre le lehet ülni, tiszták a mellékhelyiségek, nem kell több órát várni, hiszen mindenki időre jön. Felméréseink szerint a betegek több mint 80 százaléka 10 percen belül ellátásra kerül.
 
– Milyen koncepció alapján valósították meg a képalkotó diagnosztika fejlesztését?
 
– Az utolsó budapesti szakrendelők között voltunk, ahol semmilyen radiológiai eszköz sem volt digitalizálva. Filmköltségünk jelentős tételt jelentett, de miután az önkormányzat biztosított a támogatásról, ebből a forrásból tudtuk fedezni az önrészt. Hátrányunkat előnyre szerettük volna fordítani, és egy, a legkorszerűbb eszközöket használó, teljes körűen digitalizált rendszert kívántunk megvalósítani. A teljes rendszer: a házban lévő tüdőszűrő, a röntgen, a felvételező és átvilágító, a mammográfia digitalizálttá vált, egyedül a fogászati területen használunk még minimális mennyiségű filmet. Összes ultrahang-berendezésünket DICOM-kompatibilissé tettük, a rajtuk készült felvételek már digitálisan tárolódnak és visszakereshetőek. Összességében egy olyan teljesen integrált radiológiai rendszert hoztunk létre, amit összekötöttünk a betegadminisztrációs rendszerrel.
 
– Hogyan segíti a hatékonyabb munkát a teljes körű digitalizáció?
 
– A gyermek szakrendelések kapcsán szoros szakmai együttműködést építettünk ki a Bethesda Gyermekkórházzal. A rendszer arra is használható, hogy a mi röntgenfelvételeinket a Bethesda szakemberei leletezzék, de arra is jó, hogy a gyereksebészeten nálunk rendelő, Bethesda Gyermekkórház állományába tartozó szakorvosok a radiológiai felvételeket bárhol meg tudják nézni, illetve az itt készült felvételeket nem kell még egyszer elkészíteni.
 
– Miért éppen a Bethesda Gyermekkórházzal léptek együttműködésre?
 
– Kerületünkben és a dél-budai régióban 58 ezer 0-14 év közötti gyerek él, ők döntő mértékben hozzánk járnak szakrendelésre. A budai gyerekellátás 2007-es gyakorlati megszűnésével, a svábhegyi Gyermekkórház bezárásával, a Budai Gyermekkórház leépítésével óriási űrt kell betöltenünk, amit a radiológiai tevékenység digitalizálásával sokkal hatékonyabban tudunk a Bethesdával együtt megoldani. Ráadásul az 1-es villamos közelgő meghosszabbításával kerületünkből tömegközlekedéssel 20 percen belül közvetlenül elérhető lesz a Bethesda Gyermekkórház.
 
– Milyen együttműködés alakult ki a fővállalkozó Medimat Kft.-vel?
 
– A feladat meglehetősen bonyolult volt. Meglévő gépeket kellett átalakítani, új gépeket telepíteni, építészeti átalakítást végezni, illeszteni kellett a betegadminisztrációs rendszert és a beteglista átadási felületeket. Teljes mértékben korrekt volt az együttműködés, a szerződésnek megfelelően történt minden részlet, a feladatokat határidőre, pontosan teljesítették. Persze mi is igyekeztünk a háttértevékenységet a szükséges pontossággal elvégezni, hiszen közös érdek volt a minél korábbi indulás.
 
– Egy ekkora település már megyei jogú városnak számítana. Ön szerint milyen szerepet kell ellátnia egy 150 ezres közösség szakrendelőjének?
 
– Hosszú évek óta az a szívfájdalmam, hogy annak ellenére, hogy az egészségpolitika szlogenje a járóbeteg-szakellátás fejlesztése, nem tisztázódik, pontosan mi a feladatunk. Fontosnak tartanám, hogy lefektessük: mi egy szakrendelés és mi egy szakambulancia feladata. Fontos lenne meghatározni, hogy amikor egy szakambulancia egy kórházi osztály járóbeteg-hátterét adja, meddig tart az ő kompetenciája, illetve hol kezdődik a szakrendelésé. Ez a döntés nagyon sokat segítene abban, hogy megfelelő módon elkülönüljenek egymástól a betegellátás funkciói és hatékonyabbá váljon tevékenységünk. A pontos feladat meghatározás segíthetne, hogy a valóban költséghatékony járóbeteg-szakellátás irányába terelhetnénk betegeinket.
 
 
Pályakép:
 
Kóti Tamás 1991-ben végzett a Semmelweis Egyetemen általános orvosként. Rövid mentőzés után egészségbiztosítással kezd el foglakozni, majd egészségügyi menedzseri, később közgazdasági diplomát szerez. 2000-2007 között az Országos Egészségbiztosítási Pénztár finanszírozási és gyógyszerügyekkel foglalkozó munkatársa, az Egészségügyi Technológia-értékelő Bizottság elnöke. 2007-2009 között egy önkéntes egészségpénztár vezetője , 2009 januárja óta a Gyógyír XI. Kft. igazgatója. Angolul beszél, szabadidejében szívesen lovagol.
 
 
 
A fejlesztésről megkérdeztük Gémes Lászlót, a fővállalkozó Medimat Kft. ügyvezető igazgatóját is.
 
– Igazgató úr, mekkora kihívást jelentett az Újbudai Egészségcentrumban megvalósított fejlesztés?
– A mintegy 140 milliós forrásból megvalósított komplex projekt feladata a teljes röntgengép-park felújítása és digitalizálása volt. A legkorszerűbb digitális technológiát kellett megvalósítani, és olyan informatikát kellett mögé rakni, ami ezt kiszolgálja. Különböző korú és gyártmányú rendszereket, öt ultrahangot, két átvilágítót, egy tüdőszűrőt, egy direkt digitális röntgent és egy mammográfot kellett egységes rendszerbe integrálni, és olyan háttérkapacitást mögé rakni, amely több mint öt évre elegendő tárolási lehetőséget nyújt. Alvállalkozónk, a Forex Kft. végezte a röntgengép-park teljes felújítását, az átvilágítók és ultrahang-berendezések digitalizálását, és egy digitális tüdőszűrő munkahely kialakítását. A beruházás során korszerűsítettünk a régi röntgengépeket, de beszerzésre került egy Control-X gyártmányú röntgen is, amelyet Carestream DRX-1 panellel szereltünk fel. A legnagyobb kihívást a rendelkezésre álló beruházási időtartam jelentette. Egy hónap alatt kellett a teljes fejlesztést megvalósítani, az importtermékeket beszállítani, építkezni és összekapcsolni egymással az informatikai rendszereket. Ez annak köszönhetően sikerülhetett, hogy a közös cél érdekében kiváló összhangban dolgoztunk a Gyógyír XI. Kft. csapatával, mind a menedzsmenttel, mind a felhasználókkal.
 

Ezek a cikkek is érdekelhetik