2018. április 25. szerda, Márk napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Szakellátás „Mintha egy szervezet lennénk”

„Mintha egy szervezet lennénk”

2011-09-24 09:03 Forrás: Kórház 2011/9. -- Zöldi Péter
2901
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


Dr. Török Pállal, a tiszaújvárosi szakorvosi rendelőintézet igazgatójával beszélgettünk.

– Igazgató úr, hogyan sikerült lezárni a tiszaújvárosi szakrendelő két éve tartó fejlesztési projektjét
– Valóban a végéhez közeledik a kiemelt ÉMOP-4.1.1./B pályázat, amely a rendelőintézet teljes körű felújítását tűzte ki célul. A 2000 négyzetméteres felújítást 1600 négyzetméteres bővítés egészítette ki, így a tiszaújvárosi szakrendelőben egy 3600 négyzetméteres, teljesen felújított, a kor követelményeinek maximálisan megfelelő infrastruktúra jött létre, új gépészettel, klimatizálással, energiatakarékos áramellátással, vadonatúj informatikai infrastruktúrával. A teljes zárás ugyan még nem történt meg, de az már látszik, hogy a fejlesztés teljes költségvetése megközelíti a 1,5 milliárd forintot. Ezen belül jelentős összegeket fordítottunk a gép-műszer beszerzésre. Kialakítottuk az egynapos sebészeti műtőt, digitális röntgenberendezést szereztünk be, a hagyományos röntgen és tüdőszűrő is digitális lett, sőt, a kardiológiai ultrahang vizsgálatok is a PACS-rendszeren keresztül digitális archiválásra kerülnek.

– Mennyi ideig tartott a beruházás?
– 2009 decemberében adtuk át a területet, az építkezés 2010 januárjában indult, mi 2011. január 15-én vettük birtokba a házat. Május végén költöztünk be, és június eleje óta dolgozunk az új épületben.

– Milyen tapasztalatokat szereztek az elmúlt hetekben?
– A munka minőségével elégedettek lehetünk, XXI. századi környezet jött létre. Különösen elégedettek lehetünk a teljes körű klimatizálással, ami ugyan egy másik pályázat eredményeként valósult meg, de sokkal komfortosabbá teszi az orvosok, betegek, szakdolgozók életét. Teljes körű akadálymentesítést valósítottunk meg, hogy a hátránnyal élő emberek számára is segítséget nyújthassunk, és kényelmesen hozzájuthassanak szolgáltatásainkhoz. A nyitás óta eltelt három hónap alapján kijelenthetjük: betegeink megszerették az épületet, dolgozóink is hozzászoktak az új körülményekhez. Szakmai tartalom tekintetében is komoly a fejlődés, magvalósult az egynapos sebészet, kialakítottuk a nappali, kúraszerű ellátások infrastruktúráját, és mi koordináljuk a házi betegápolást is. Óriási színvonalváltozást jelent a képalkotó diagnosztika fejlesztése. Hagyományos átvilágító-felvételező berendezésünket digitálisra cseréltük, a direkt digitális technika sokkal hatékonyabbá teszi tevékenységünket, különösen a medikai rendszerünkkel integrált DIVAS PACS-rendszerrel kiegészítve, melynek segítségével hat szakmában saját munkaállomásukon tekinthetik meg orvosaink a röntgenfelvételeket.

– Az egyes szakmákban mennyivel válik hatékonyabbá az ellátás?
– Például két műszakos kardiológiai szakrendelésünkön olyan rendszert alakítottunk ki, amelyben a teljes kardiológiai kivizsgálás egy menetben valósul meg: a szakorvosi vizsgálat után terheléses EKG-vizsgálat és kardiológiai ultrahang következik, és nem kell máskor visszajönnie a betegnek. Tüdőszűrő állomásunk tevékenységét is nagymértékben megkönnyítette a digitalizálás. Nagy feladat hárul ránk ezen a területen, hiszen a 30 év feletti lakosság kötelező tüdőszűrése mellett a környező üzemek számára is nagy számú vizsgálatot kell végeznünk. Komoly elvárásaink vannak az egynapos sebészettel kapcsolatban, ez azonban csak később, az ősz folyamán fog beindulni – miután megkötjük a finanszírozási szerződést.

– Mekkora szerepet játszik tevékenységükben a foglalkozás-egészségügy?
– A tiszaújvárosi ipari parkban, a Tiszai Vegyi Kombinátban és a Tiszai Finomítóban 25-30 ezer ember dolgozik, akiket foglalkozás-egészségügyi szempontból is el kell látnunk, a vállalatok igényeinek megfelelően. Ez komoly feladatot jelent számunkra, de természetesen javítja költségvetésünk egyenlegét is.

– Jelent-e gondot a megfelelő szakemberek alkalmazása?
– Szerencsére sem az általános orvosi, sem a hiányszakmának számító radiológiai területen nincs orvoshiányunk. Az elmúlt másfél évtizedben mindössze három orvos ment el tőlünk, és több mint 30 orvossal állunk munkakapcsolatban. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a kollégák érdekei maradéktalanul teljesüljenek. Minden technikai, emberi és pénzügyi segítséget megadunk nekik, cserébe elvárjuk, hogy emberileg és szakmailag is a maximális színvonalon teljesítsenek. A bevételek fokozásában, a betegellátáson túl is partnerek kollégáink. A legutóbbi fejlesztéssel rendelkezésre áll nálunk is a teleradiológiai háttér, amellyel nem csak küldeni lehet leleteket, hanem fogadni is tudunk vizsgálatokat távleletezésre. Az országos hálózatban mi is szívesen részt vennénk, akár leletezést kérő, akár leletezést nyújtó intézményként, amely kiegészítő bevételt jelent a szakrendelőnek.

– A tiszaújvárosi szakrendelő a BSI első partnereinek egyike. Milyen együttműködés alakult ki a céggel a kezdetek óta?
– Jómagam 1997 júniusa óta dolgozom Tiszaújvárosban igazgatóként. Néhány hete dolgozhattam a szakrendelőben, amikor egy péntek délután, négy óra körül felhívott Szőke István, és egy olyan ajánlattal keresett meg, amelyre nem lehetett nemet mondani. Ez arról szólt, hogy a Béker-Soft kiépíti a számítógépes alaphálózatot és egy integrált rendszert alakítanak ki, ami lefedi a szakrendelő működését. Akkor már voltak számítógépeink, de még szigetszerű rendszereket használtunk. Aztán döntöttünk, és másfél hónapon belül készen volt a hálózat, munkatársaink megtanulták a rendszer használatát, és elindult a működés. Persze volt egy kis ellenállás, de végül mindenki belátta, hogy a minőség javítása, a szakmai fejlesztések megvalósítása érdekében szükséges az OEP felé történő megfelelő jelentés, a teljes körű adatszolgáltatás. Így az elsők között valósíthattuk meg egy integrált rendszer, a Főnix bevezetését.

– Hogyan folytatódott az együttműködés a Béker-Softtal?
– Azóta együtt élünk és dolgozunk, a Béker-Soft kiváló együttműködő partner, távolról kiválóan felügyelik a rendszert, tartják a kapcsolatot két informatikusunkkal, sőt, helyi területi képviselőjük is azonnal megjelenik nálunk, ha esetleg komolyabb probléma lép fel. Pár évvel ezelőtt jelentős feladatot jelentett a korábbi Főnix-rendszerről a Windows-alapú FŐNIX-Pro-ra történő átállás. Erre nagyon alaposan felkészültünk, minden felhasználónkat megtanítottuk az új rendszer használatára, és egy hétvége alatt megoldottuk az átállást. Azóta is, akár új szakmához, akár új gondozáshoz, akár az egynapos műtőhöz kapcsolódóan speciális szoftverigényünk merül fel, ők segítenek a megvalósításban. Ugyanígy, sok segítséget nyújtottak a legutóbbi fejlesztés során, mind a fejlesztés informatikai igényeinek meghatározásában, mind az új rendszerek integrálásában. Sőt, az együttműködés kiterjed a háziorvosok felé is, akik ma már saját szakrendelőjükből nézhetik meg saját betegük vizsgálati adatait, laboreredményét vagy képalkotó diagnosztikai leleteit.

– Mi a megfelelő partnerség kulcsa?
– Olyan szorosan együttműködünk, mintha egy szervezet lennénk. Területi képviselőjük, Horváth András is messzemenően szolgálatkész. Tisztában van azzal, hogy számunkra mennyire kényes, ha az informatika nem megfelelően működik, baj esetén azonnal rendelkezésre áll. Nagyon jó a kapcsolat a központtal is, Szőke urat nem tudom olyan helyzetben hívni, hogy ne állna azonnal rendelkezésre. Megértjük egymás problémáit, tiszteletben tartjuk egymást, talán ez a legfontosabb.

– Hogyan látja az informatika szerepét a következő évek szakellátásában?
– Folyamatos informatikai fejlődés nélkül nem lehet hatékony a szakellátás. Például a Dél-Borsodi Egészségügyi Klaszter néven ismert szerveződés, amelyben részt vesz a miskolci MISEK Kft., Mezőkövesd és Tiszaújváros is, területi ellátási szövetségként a betegutak hatékonyabb szervezését tűzte ki célul. Ez a legmodernebb informatika nélkül nem valósítható meg hatékonyan. A párhuzamosságokat ki lehet szűrni, a betegnek nem kell saját leleteit magával hurcolnia, a labor- és képalkotó diagnosztikai eredmények könnyen megtekinthetőek. Ha meg tudjuk teremteni az informatikai átjárhatóságot, a rendelkezésre álló, ám egyre szűkülő erőforrásokkal az orvosok és szakdolgozók még nagyobb felelősséggel bánhatnak. Ha ez megvalósul, a finanszírozó és a tulajdonos, a politika és a lakosság számára is átláthatóvá válhat, hogy az egészségügyre rendelkezésre álló forrásokat a megfelelő célokra használjuk a betegellátás során – amellett, hogy XXI. századi minőséget nyújtunk az ellátásban. Ehhez a szoros informatikai partnerség elengedhetetlen tényező.

Ezek a cikkek is érdekelhetik