2018. január 23. kedd, Rajmund, Zelma napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Sport Mens sana in corpore sano – hivatás, hit és sport

Mens sana in corpore sano – hivatás, hit és sport

2013-09-07 08:05 Forrás: Orvosok Lapja 2013/7-8. -- Dr. Hencz Péter
1167
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


A sport megtanít küzdeni, az akadályokat legyőzni, és kitartásra ösztönöz. Fejleszti a szociális készségeket, az együttérzést, bajtársiasságot, empátiás készséget, az ellenfél tiszteletét, segítőkészséget – végső soron embertársaink tiszteletét és szeretetét.

A háború alatt születtem Felvidéken, Léván, ahol édesapám tanfelügyelő volt. 1945-ben menekülnünk kellett, mindenünket elveszítettük, földönfutókká váltunk. A nélkülözések következtében súlyos betegségeken estem át, gyenge fizikumú gyermek voltam. Szüleim aggódva életemért még a széltől is óvtak, tilos volt sportolnom az akkori felfogás szerint.

14 évesen titokban úszóedzésekre jártam, nem nagy jövőt jósoltak. 1957-ben váratlanul berobbantam az úszóvilágba, életem első versenyén Szeged bajnoka lettem 100 és 200 m-es mellúszásban, nagy csatákat vívva Kasza Gézával. Közben 200, 400 és 1500 m-es gyorsúszásban, váltószámokban is diadalmaskodtam. A mellúszásban a mai „guruló” technika hazai megvalósítója voltam. Kiegészítésképpen futni és súlyt emelni kellett. 4x1500 m-es futó váltóban a Ságvári gimnázium színeiben magyar középiskolás bajnokok lettünk. 1962-ben országos egyetemi-főiskolai bajnok lettem 400 m-es gyorsúszásban. 1500 m-es futásban a szegedi egyetem bajnoka voltam.

Az orvosegyetem befejezése után a Boda Domokos professzor vezette nemzetközi hírű szegedi gyermekklinikán dolgoztam, ahol az intenzív osztályok vezetője lettem. Az időigényes úszást abba kellett hagynom, fekvenyomást gyakoroltam. Dr. Jeremiás Attila kollégámnak köszönhettem, hogy elindulhattam a 2002-es Orvosi Világjátékokon, Balatonfüreden. Mint a legtöbb versenyszámban elinduló résztvevő, fekvenyomásban 2., erőemelésben 3., 1500 m-es síkfutásban és 10 km-es mezei futásban 4., 5000 m-en 6., félmaratoni futásban 8. helyezést értem el. Teljesítményemért a MOK-tól díszoklevelet kaptam. Ezt követően, most már a „profik között” négyszer nyertem magyar bajnokságot fekvenyomásban (2004-ben, 2005-ben, 2006-ban és 2008-ban), 30-40 kg-mal megelőzve a többieket. Túl a 60-on rendszeresen futni kezdtem, hosszú távú versenyeken vettem részt, a Nike rendezte nemzetközi felmaraton versenyeken rendszeresen az élmezőnyben végeztem. (Eredményeim értékét talán az adja meg, hogy az erőemelők a „sarokig” sem tudnak elfutni, a futók pedig a vasrudat nyomogatják.)

Több szakterületen dolgoztam – intenzív terápia, aneszteziológia, csecsemő- és gyermekorvoslás, neonatológia, családorvoslás – melyekből szakképesítést is szereztem. Több mint félszáz tudományos publikációm jelent meg. Kétszer nyertem el a Markusovszky díjat. 1976-77-ben Leedsben (Egyesült Királyság), a szívsebészeti központban dolgoztam. Az ott végzett tudományos munkám eredményeire vezető amerikai szívsebészeti könyvek is hivatkoznak. Munkámhoz nagy erőt, kitartást adott a napi rendszeres sportolás.

Mint gyakorló katolikus, a futást jó alkalomnak találom az imádkozásra, meditációra.

Nyugdíjba vonulásom óta foglalkozom egyetemtörténettel, különös tekintettel a legendás Klebelsberg Kunó (1875–1932) vallás- és közoktatásügyi miniszterrel, az első „sportminiszterrel”, akinek meghatározó szerepe volt a világ élvonalába került magyar sport megalapozásában. Számos tanulmányt, több könyvet írtam róla.

A rendszeres sport – hasonlóan a vallásos hitélethez – hozzásegít a betegségek megelőzéséhez, kezeléséhez, az öregedés lassításához (Apor Péter, Kopp Mária): csökken a testsúly, vércukor, vérnyomás, vérzsírok, javul a szívműködés, erősödnek a csontok és az immunitás, kevesebb az infarktus, stroke, daganatok. Erektilis diszfunkcióban az egyik legfontosabb gyógyszer. Javulnak az agyi funkciók, még demenciában is kedvező hatású. Az európai ajánlás a szívbetegségek prevenciójára (2012): 2,5–5 óra közepes fizikai aktivitás hetente, vagy 30–60 perc a hét legtöbb napján.

A sport jellemnevelő hatása is lényeges: megtanít küzdeni, az akadályokat legyőzni, kitartásra ösztönöz. Fejleszti a szociális készségeket, az együttérzést, bajtársiasságot, empátiás készséget, az ellenfél tiszteletét, segítőkészséget, végső soron embertársaink tiszteletét és szeretetét.

Az orvosok sportolása példaértékű és ösztönző betegeik számára. Büszke vagyok, hogy unokám követni szeretné példám, hálás vagyok családomnak, első sorban feleségemnek megértő támogatásukért.

Ezek a cikkek is érdekelhetik

Kulcsszavak

sport ,