2018. január 23. kedd, Rajmund, Zelma napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Menedzsment Változás az ISH életében

Változás az ISH életében

2012-01-05 07:00 Forrás: Kórház 2011/12. -- Zöldi Péter
3106
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


Bende Richárddal, az ISH Informatika Kft. ügyvezetőjével együtt értékeltük 2011-et.

– Igazgató úr, hogyan telt első éve az ISH Informatika Kft.-nél?

– Március eleje óta irányítom a céget. Nagyon rövid idő alatt kellett megismernem az elmúlt időszak történetét, ami üzleti szempontból egyértelműen sikertörténetnek számít, hiszen a Magyar Telekom felfigyelt erre a cégre, megvásárolta, és egyre erősödik tulajdonosi részvétele a cég jövőjének formálásában. Ezzel azonosulva a szükséges változásokat felvállaltam, és az elmúlt pár hónapban végre is hajtottam.

– Milyen változások jellemezték az elmúlt hónapokat?

– Komoly, az egész céget érintő szerkezeti átalakítás valósult meg kereskedelmi tevékenységünkben, új kereskedelmi módszertan vezettünk be. Emellett legfontosabb döntésünk arra vonatkozott, hogy következendő időszakban a beteget és az orvost helyezzük fejlesztéseink középpontjába.

– Sikerült jelentősebb üzleti sikereket elérni?

– Üzleti sikerként élem meg, hogy stabil, régi ügyfeleinket sikerült megismernem, aktív kapcsolatot kialakítani velük. Elsősorban négy orvostudományi egyetemi partnerünkre koncentráltam, de sikerült eljutnom az ISH összes referenciájához. E tevékenységünknek is köszönhető, hogy sikeresen szerepeltünk a Veszprém megyei Csolnoky Ferenc Kórház által kiírt medikai informatikai pályázaton. Ez a siker egyébként személyesen is nagyon fontos volt számomra, hiszen Balatonfüreden élek. Füredi emberként pedig elképzelhetetlen volt számomra, hogy ne az ISH nyerjen. A cég és partnereink számára is nagy sikert jelent technológiánk veszprémi bevezetése, hiszen hosszú ideje nem volt a piacon olyan megmérettetés, amelyben közbeszerzési eljárás során, kifejezetten medikai informatikai rendszer szállítót kerestek volna. Emellett Kiemelném rendkívül sikeres nemzetközi sikereinket Romániában és Németországban.

– Hogyan változott az elmúlt kilenc hónapban az ISH?

– Cégünk felismerte azt, hogy a magyar egészségügyben az egyfajta elszámoló rendszer működtetésén túl a szakmai tevékenységet is nagy pontossággal, jövőbe mutatóan kell kiszolgálnunk. Ezért egy új termék fejlesztése mellett döntöttünk, ami persze nem jelenti azt, hogy régi termékeink támogatásával ne foglalkoznánk. Az e-MedSolution rendkívül robusztus és magabiztos rendszer, de az új kihívások új fejlesztési koncepciót igényelnek. Most arra koncentrálunk, hogy a mobilkommunikációs szolgáltatásokat igénybe véve a kórházak közvetlen környezetét kiszélesítsük, és az ország bármelyik pontjából jól elérhető, pontosan működő medikai informatikai rendszert bocsássunk a magyar egészségügy rendelkezésére.

– Miért látnak jövőt a mobil eszközök alkalmazásában?

– Külföldi tapasztalataink, például a novemberi düsseldorfi Medica konferencián történt megjelenés, azt mutatja, hogy az egészségügyi szoftverek alkalmazása a mobilkommunikációs világ felé mozdult el. Az orvos az egészségügy alapegysége és legnagyobb értéke és a mobiltelefon az a jól ellenőrizhető, jól azonosítható, mindig kéznél lévő eszköz, ami széles felhasználási területén túl az orvosi beavatkozások információs eszköze is lehet. Ezt mi sem példázza jobban, minthogy a Debreceni Egyetemmel és Csiba László professzorral vállvetve egy olyan projektben veszünk részt, amelyben a Magyar Telekom által adományozott 17 mobiltelefon biztosítja, hogy a stroke-os és stroke gyanús betegek videofelvételeit a mentőautókból egyenesen a stroke centrumba előreküldve, még a beérkezés előtt elemezhessék a szakemberek a beérkező beteg állapotát, így juthassanak az egyetem betegei még gyorsabb, még hatékonyabb terápiához. Minden informatikai és telekommunikációs esemény abba az irányba mutat, hogy a mobiltelefon lesz az az alapvető technikai eszköz, amellyel hatékonyan lehet a gyógyító tevékenységet támogatni. Éppen ezért mi alkalmazásainkkal készen is állunk arra, hogy a betegregisztrációt, gyógyszerelést, ápolási utasításokat, diagnózisokat és a terápiás tevékenység értékelését akár mobiltelefonról is el lehessen végezni. Fejlesztéseink androidos készülékekre és iPhone-ra is készen állnak, mert azt látjuk, hogy ez két okostelefon platform népszerű orvosi körben.

– Milyen szerepet tud felvállalni az ellátórendszer átalakításának informatikai támogatásában az ISH Informatika Kft.?

– Cégünk az egészségügyi informatikai rendszerek egyik piacvezető szállítójaként keresi a konszenzust a piaci szereplőkkel és az egészségügyi döntéshozókkal. Tudjuk, hogy nekünk nem az intézményi világban, hanem az intézményközi kommunikációban kell megtalálnunk a boldogulásunkat. Intézményi partnereink természetesen nagyon fontosak számunkra, de az intézmények közötti, sőt az Európai Unión belüli betegáramlást és betegadat-áramlást is biztosítani kell. Pontosan ezért fejlesztettük ki egy projektcégünkkel a HISCOM kommunikációs rendszert, amely az egészségügyi ellátórendszer minden szintjén képes hiteles, titkosított, a nemzetközi egészségügyi és informatikai szabványoknak megfelelő adatokat áramoltatni a legkisebb egészségügyi egységtől a klinikai szervezetekig. Mi ezzel az eszközrendszerrel tudjuk támogatni az egészségügyi intézmények bármilyen irányú átalakulását. A jövő kapcsán kíváncsian várjuk, hogy az átalakuló ellátórendszer kapcsán milyen informatikai stratégiát fogalmaz meg a GYEMSZI. Az világosan látszik, hogy az államigazgatás kissé bátortalan ebben a kérdésben, a probléma nagyon összetett, az egyedi azonosítók és regiszterek sorsa még nem dőlt el.

– Miről fog szólni 2012?

– Nem számítok a rendszerek lecserélésére és heroikus újragondolására a kórházi informatikában az elkövetkező egy-két évben. Inkább azt kell megoldani, hogy ezek a rendszerek teljes körűen kommunikáljanak egymással, a betegáramlás szempontjából sokkal fontosabb, hogy az államtitkár úr által képviselt régiós törekvések alapján e feladatokat megoldjuk. Jelenleg arra koncentrálunk, hogy az új fejlesztési módszertanok készség szintre emelésével cégünk hatékonyságát nagymértékben növeljük. Nagy elégedettséggel tölt el, hogy a SCRUM fejlesztési módszertan bevezetése nagyon sikeres volt, ügyfeleink elégedettsége emiatt láthatóan nőtt. Korántsem állítom azt, hogy minden tökéletes, de az idei évben nagyon nagy lépés volt, hogy fejlesztéseink ebben a módszertanban valósultak meg. 2012-ben a nagyobb TIOP-os projektek elindulására várunk, arra, hogy a kormányzat meghatározza az államosítás végrehajtásával kapcsolatos gyakorlati lépéseket. Az elméletet persze látjuk, de kérdés, hogy pontosan mi lesz az integrációval. Abban mindenesetre biztos vagyok, hogy a kórházak által felhasználható erőforrások 2012-ben korlátozottan fognak rendelkezésre állni, nem számítok arra, hogy nagy költekezésbe kezdenek az egészségügyi informatika területén.

– Hogyan látja az egészségügyi informatika jövőjét?

– Anyavállalatunk, a Magyar Telekom egyre jobban próbálja segíteni az ISH piaci szereplését, a Magyar Telekom különböző egészségügyi projektjeit megpróbálja összevonni egy egységbe, ésa Magyar Telekomon belül ezért az egészségügyi világért én leszek a felelős, az ISH egészségügyi piacán betöltött szerepének, és az elmúlt hónapokban tevékenységének eredményeként. Az elkövetkezendő időszakban a Magyar Telekom karakteresen fog megjelenni szolgáltatásaival a magyar egészségügy területén a mobiltávközlésben, vezetékes hangszolgáltatás, adatszolgáltatás, hardverszállítás, egyedi szoftverfejlesztés és természetesen a rendszerintegrációban, tehát a teljes informatikai vertikumban, ami nagyon nagy felelősség. Pozíciómból fakadóan volt lehetőségem foglakozni a Gartner Group kutatási tevékenységével. Kiderült, hogy a Magyarországon egy orvosra elköltött egészségügyi informatikai költség messze elmarad még akár a szomszédos országokétól, elsősorban Lengyelországtól, ahol összehasonlíthatatlanul dinamikusabb a piac, igaz, a nagyságrend is eltér egymástól, hiszen ott 40 millió ember számra kell egészségügyi ellátást biztosítani. Sajnos, messze el vagyunk maradva mind az európai, mind a tengerentúli számoktól is. Sokszor ér bennünket az a vád, hogy az egészségügyi informatikai cégek borzasztóan drágán dolgoznak, de sajnos el kell keseríteni a döntéshozókat, ez az árszint messze elmarad az átlagostól, ami nagyon magas szolgáltatási színvonalat biztosítanak az egészségügy számára. Az egészségügyi informatikára havonta, mint egy számlabenyújtó tevékenységre gondolnak, pedig azt kell tudni, hogy 365 napos és 24 órás folyamatos szolgáltatást adunk, és milliárdos rekordú egészségügyi adatot tárolunk, őrzünk, illetve magyar rendszereink több tízmilliárd forintot számolnak el havonta a nagy precizitással az OEP felé. Tudomásul kell venni, hogy nincs az az informatikai rendszer, amit tökéletesre lehet fejleszteni, hiszen a környezet dinamikus, a technológia dinamikus, a folyamatosan változó jogszabályi környezetet nagyon nehéz lekövetni. És a többi informatikai szállító mentségére is fel kell hozni ezt.

– Hogyan látják a nemzetközi környezet?

– Tevékenységünkben az ISH-nak nagyon komoly külföldi aktivitása van, amely idén már árbevételeink egyre jelentősebb részét adta. Például Romániában 14 kórház fut az ISH rendszerével, és németországi telemedicina projektünket is sikeresen átadtunk. Ennek azért örülök különösen, mert egy német biztosítótársaság bízott meg bennünket a szívinfarktusos betegeinek utógondozásával, valamint az infarktus megelőzési irányítási rendszert kifejlesztésével.

– Az ünnepek kapcsán mit üzen az ISH Informatika Kft. a MedSolution és az e-MedSolution rendszerekkel dolgozó egészségügyi szakembereknek?

– Több mint tízezer ember dolgozik az ISH rendszerein Magyarországon. Az elmúlt tíz évben az összes medikus a MedSolution rendszeren tanult és a magyar egészségügy meghatározó szegmense ismeri rendszerünket. Nekik és a magyar kórházügy minden munkatársának szeretnék nagyon sok türelmet kívánni 2012-re. Reményünk közös a tekintetben, hogy a mindenkori magyar kormányzat meg fogja találni annak módját, hogy az egészségügyi dolgozók elvándorlását megállítsa és olyan jövőképet tudjon felmutatni a magyar egészségügyi dolgozóknak, hogy itthon maradjanak. Kiürült kórházakban ugyanis nem lehet gyógyítani. Mi azon vagyunk, hogy megkönnyítsük az egészségügyben dolgozók mindennapi életét és olyan eszközöket kapjanak a kezükbe, amelyek segítségével örömmel végzik el feladataikat.

Ezek a cikkek is érdekelhetik