2018. január 21. vasárnap, Ágnes napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Menedzsment Tudástranszfer

Tudástranszfer

2012-01-04 07:00 Forrás: Kórház 2011/12. -- Zöldi Péter
1714
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


A Králik Györggyel, a HR-informatikai rendszereket fejlesztő Orgware Kft. ügyvezető igazgatójával folytatott beszélgetésben arra voltunk kíváncsiak, hogyan befolyásolja tevékenységüket az egészségügyi ellátórendszer integrációja.

 

– Igazgató úr, azt halottuk, januárban visszatér az állami bérszámfejtési rendszerbe az összes államhoz kerülő kórház. Hogyan látják ennek kapcsán saját jövőjüket?

– Biztos vagyok abban, hogy a piacon van értéke a szakmaiságnak. Közismert, hogy 23 éve vagyunk jelen felelős szereplőként az egészségügyi humán erőforrás menedzsment informatikai támogatásában, ismerjük az egészségügy múltbéli és jelenlegi problémáit. A versenyszférában betöltött szerepünkből adódóan látjuk, hogy milyen irányba kellene menni, mi lenne az a koncepció, amely alapján a most állami kézbe kerülő egészségügy humán erőforrás problémáit csökkenteni tudná. Mindig is arra törekedtünk, hogy az intézmények munkáját segítsük, hatékonyságukat növeljük.

– Ebből a nézőpontból milyen jövőt jósol a magyar egészségügy számára?

– Az világosan látszik, hogy az egészségügy által „elvárt” dupla fizetés a jelenlegi gazdasági környezetben nem lesz megvalósítható, hiszen az ország kapacitása és gazdasági fejlődése ezt nem teszi lehetővé. A méltó fizetés mellett azonban vannak más lehetőségek a motiváció fenntartására: életpályamodellt kell biztosítani mind az orvosoknak, mind a szakdolgozóknak, de ne felejtsük el megemlíteni a gazdasági kiszolgáló területeken dolgozó, sokszor áldozatos munkát végző munkavállalókat se. Ehhez karriertervezésre, oktatásokra, továbbképzésekre van szükség, amelyek már olyan bonyolult folyamatok, hogy nem lehet őket kockás papíron vagy akár Excel-táblában hatékonyan megvalósítani. Egy jó szoftveres megoldás, ami nem csak a programot, de ügyvitel-szervezési módszereket is tartalmaz, pedig növeli a hatékonyságot és jelentősen csökkenti a költségeket.

– Hogyan azonosítják saját szerepüket?

– Minden kórháznak saját magának kell megoldania a humán erőforrás menedzsmentet, hiszen ehhez központi szervtől nem kaphat segítséget. A kórházak hatékony működtetése szempontjából nem mindegy, hogy egy vezetői információt, riportot, listát, kimutatást hogyan és mennyi idő alatt tudnak előállítani. Jelenleg a magyar kórházak 85 százalékában található Orgware HR-szoftver, jelentős szerepet töltünk be a járóbeteg-ellátásban és jelen vagyunk az egészségügyi szolgálatoknál is. Számos partnerünknél két évtizedes adatok találhatók az Orgware adatbázisaiban, ami óriási kincset jelenthet az elemzésekhez, a trendek megfigyeléséhez és a jövőbeni változások modellezéséhez. Ha valaki 22 éve dolgozik például az Országos Mentőszolgálatnál, akkor az időszak összes adatváltozása, átsorolása, szerződésváltása, képzettségének, munkaköreinek változása megtalálható rendszerünkben, így a dolgozók teljes életpályáját be tudjuk mutatni, és ezeket az adatokat fel lehet használni akár a regionális vagy országos elemzésekhez is.

– Miért jobb ezeket a feladatokat egy szakértő informatikai céggel elvégeztetni, mint az államigazgatás keretein belül?

– Egy vállalkozói formában működő szakértő cég a teljességre törekszik, a humán erőforrás menedzsment összes problémáját szeretné megoldani. Ez a halmaz a tényleges humánpolitikától a bérszámfejtésen, a bérinformációk meglétén és azok pontosságán egészen az oktatásig és továbbképzésig terjed. Egy vállalkozás számára elengedhetetlenül szükséges, hogy szakértelmét és szakértelmén keresztül szoftvereit folyamatosan fejlessze, hiszen akkor tudja termékeit eladni a piacon, ha a felmerülő piaci igényeket ki is tudja szolgálni. Ha ez nálunk nem így lenne, nem lennének két évtizedes partnereink. 1988 óta temérdek megújulást és jogszabályváltozást éltünk át, az informatikai és humán ügyviteli feladatokat úgy kellett menet közben megoldanunk, hogy semmilyen hátrány ne érje az intézményeket, naprakész jogszabálykövetés valósuljon meg és semmilyen hiba ne történhessen. Az államigazgatás szereplői jellemzően egy adott feladatra koncentrálnak. Nincsen sem erőforrásuk, sem felhatalmazásuk arra, hogy a teljes humán informatikai területet ellássák, jellemzően egy meghatározott feladat megoldására van jogosítványuk és lehetőségük. Ez rendszerszinten korlátozza a fejlődés lehetőségét.

– Milyen szerepet töltenek be a gazdálkodó szervezetek piacán?

– Tevékenységünk több mint felét a versenyszférában dolgozó vállalatok kötik le. Növekedésünk stabil, idén jelentősebb partnereink között üdvözölhettük például a Pfizer Gyógyszergyárat és a felvonókat forgalmazó Schindler Kft-t. Fejlődtünk az egészségügyben is, idén indítottuk el bérszámfejtési rendszerünket a mosonmagyaróvári Karolina Kórházban, és egy tender eredményeként a Kecskeméti Megyei Kórházban is az Orgware HR-szoftverét tartották bevezetésre alkalmasnak. Így ma már mindössze egyetlen megyei kórház van az országban, ahol nem az Orgware rendszerét használják.

– Melyek azok a munkafolyamatok, amelyeket az ellátórendszer fejlesztése során jó lenne megspórolni?

– Jó lenne megspórolni a hatékonyságot nagymértékben nélkülöző adatfeldolgozásokat, a papíralapú vagy Excel táblás nyilvántartásokat, amelyeknek nincs semmilyen információs szerepe, nem lekérdezhetők, nem listázhatók, nem nyomon követhetők. Sok kórházban tapasztaljuk azt, hogy az oktatásokat, a továbbképzéseket, a létszámgazdálkodásokat, a létszámkereteket kézi feldolgozással tartják nyilván, a munkaerő- és munkabér információkat kézzel gyűjtik, a munkaidő beosztásokat a főnővér a legjobb esetben is csupán Excel táblában készíti el. Azért eredményeket, sikereket persze egyre több helyen érünk el. Főként azóta, hogy a munkaidővel, ügyelettel kapcsolatos jogszabályozások megszigorodtak, például kötelező egy hónapra előre tájékoztatni a dolgozót a beosztásáról. Ennek következtében megnövekedett az Orgware JJelenlét munkaidő-nyilvántartó és keretgazdálkodó modulja iránti kereslet. Több megbecsült partnerünk, ahol régóta jelen voltunk, de nem használták a munkaidő-nyilvántartásunkat, áttért e rendszer használatára, amivel érezhetően hatékonyabbá vált tevékenységük. A rendszer automatizmusokkal figyeli a jogszabályi környezetnek megfelelő működést, valamint segíti a beosztások elkészítését, nemcsak egy hónapra, hanem akár egy teljes évre előre. Nyomon követi a munkaidő-keret alakulását, és legvégül összegzi és elkészíti a tényleges bérszámfejtéshez szükséges változóbérek és hiányzások adatait.

– Mennyire hisznek a mobil kommunikációban?

– Rendszereink univerzális elérhetőségét webes oldalról közelítettük meg. Több web alapú modulunkkal készültünk el az elmúlt években, ez a fejlesztés idén is folytatódott: webes teljesítmény-értékelő rendszer, webes toborzási rendszer, webes cafeteria rendszer áll felhasználóink rendelkezésére, a Web-jelenlét és Web-jelenlét Pro rendszerrel már online módon lehet megtekinteni vagy leadni munkaidő adatokat, szabadságkérelmeket. Elkészültünk jövőbe mutató fejlesztésekkel is, például a dolgozói önkiszolgáló rendszerrel, ahol a dolgozók saját maguk tekinthetik meg a rájuk vonatkozó információkat: éves megállapított és kivett szabadságukat, bérlapjaikat, bérinformációikat, személyes adataikat megtekinthetik, éves Cafeteria nyilatkozataikat elkészíthetik. Ezt a rendszert továbbfejlesztjük, célunk, hogy a dolgozó a személyes adatváltozását is jelezhesse a humánpolitika felé.

– Milyen célokat fogalmaztak meg a fejlesztések során?

– Ezekkel a modulokkal konkrét költséghatékonysági eredményeket lehet elérni: a nyomtatási, papírfelhasználási költségek csökkentését, az információk bárhol, bármikor történő elérését. A dolgozók öngondoskodásának megvalósításával célunk a humánpolitikai és bér-munkaügyi terület ügyfélszolgálati feladatainak csökkentése. A megtakarítások partnereink tapasztalatai alapján egyértelműek, viszont nagyon nehéz őket számszerűsíteni, mivel a költségek nem csak a HR területén, hanem az egész szervezetben jelentkeznek. Ugyanakkor például a hatékony munkaidő-nyilvántartás bevezetését követően igenis számszerűen tapasztalható változóbér megtakarítás, ugyanis a pontos nyilvántartások és a több havi munkaidő keret teljes, nyomon követhető felhasználásából akár jelentős pénzbeli megtakarítások is következhetnek. Az pedig még kevésbé számszerűsíthető, hogy a jelenléti nyilvántartás pontossága, szabályszerűsége, jogszabályoknak történő megfelelősége miatt, nem kell a kórháznak esetlegesen többmilliós munkaügyi bírságot fizetnie.

– Mekkora traumát jelent partnereiknek az államkincstári bérszámfejtési körbe történő visszalépés?

– Sok kórház keresett meg bennünket kétségbeesetten a visszalépés kapcsán, a terület szakértőjeként elmondhatjuk, hogy az érintett kórházainknak ez nem kis problémát, traumát okoz. A KIR bérszámfejtési körbe történő visszalépés sajnos szó szerinti visszalépést jelent: visszalépést az időben, visszalépést a technológiában, visszalépést a hatékonyságban. Cégünkre a kezdetek óta jellemző, hogy nem veszítettünk partnert azért, mert a szolgáltatás minőségével ne lettek volna elégedettek. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy partnereink igényeit a lehető leghatékonyabban kiszolgáljuk. 2008-2009-ben az országos intézeteket visszaléptették az államkincstári bérszámfejtési körbe, de az elmúlt három évben mindegyik intézménynél tovább működött az Orgware rendszere, egyetlen szerződésünket sem mondták fel. Mi a HR-feladatok végzését hatékonyan tudjuk támogatni ilyen helyzetben is, nem utolsó sorban azért, mert rendelkezünk a KIR béradat-visszavételi modullal, ami teljessé teszi JDolBer rendszerünk funkcionalitását. Nagyon jó példa, hogy a Magyar Államkincstár is az Orgware partnere, saját humánpolitikai feladataihoz a JDolBer-szoftvert használja a KIR bérszámfejtés mellett. Továbbra is dolgozunk a KIR- és a JDolBer-rendszerek gördülékeny együttműködésén. Meglévő partnereink hatékonyságát a jövőben is szeretnénk támogatni, hogy az intézményvezetés naprakész bérinformációkkal rendelkezzen, az esetleges jogszabályváltozások következményeit előre tudják analizálni, és azok következményeire a pontos bérinformációk birtokában fel tudjanak készülni.

– Egyedi eset, hogy állami fenntartású vagy tulajdonú szervezet Önöket választja?

– Az idei évben a hamarosan egészen 1500 főig bővülő Budapesti Közlekedési Központ bennünket választott a HR-informatikai és bérszámfejtési feladatok ellátására. Az Orgware rendszerét választotta a 700 fős Nemzeti Médiahatóság is, elsősorban szakmai értéke és a köztisztviselői tudása miatt. A közelmúltban lett partnerünk az 500 fős Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, és a 400 fős budaörsi önkormányzat is a mi szoftverünk mellett tette le voksát. Így elmondható, hogy az egészségügy mellett vannak jelentős piaci és kormányzati sikereink, ennek ellenére a magyar egészségügy kiemelt szerepet tölt be az Orgware életében. Cégünk vezetése mindig úgy gondolkozott, hogy felelősséggel tartozunk a magyar egészségügynek, hiszen innen indultunk. Ezt sosem szeretnénk elfelejteni, és továbbra is segíteni szeretnénk a humán egészségügyi informatika fejlesztését, fejlődést és iránymutatást adva, HR-technológiai tudástranszfert nyújtva az egészségügyi szereplők számára.

Ezek a cikkek is érdekelhetik