2018. április 22. vasárnap, Csilla, Noémi napja
Gyorshír Lapszemle Intézményrendszer Orvosszakma Kultúra WebOrvos
Itt jár:
Főoldal Menedzsment „Küzdelmes és mozgalmas évünk volt”

„Küzdelmes és mozgalmas évünk volt”

2011-12-31 07:00 Forrás: -- Zöldi Péter
1530
Cikk küldése email-ben Cikk nyomtatása A A A


Berkes Attilával, a Fresenius Medical Care Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójával értékeltük az idei évet.

– Igazgató úr, hogyan telt a legnagyobb magyar dialízis szolgáltató idei éve?

– Ismét egy küzdelmes és mozgalmas éven vagyunk túl. Elkezdtük a folyamatok teljes körű áttekintését és szükség szerinti racionalizálását. Ezt a tevékenységet szeretném a jövőben végigvinni a fenntartható fejlődés és a jövőbeli kihívásokra történő felkészülés érdekében. E folyamat első fázisa a belső struktúra átalakítása, egy menedzsment rendszer és egy központi kontrolling és vezetői információs rendszer kiépítése. 23 dialízis központból álló magyarországi hálózatunkban a hatékony működés megvalósítása érdekében alapvető igény az információk online módon történő eljuttatása. A rendszer kialakítása ebben az évben megvalósult és karácsony előtt elindítjuk.

– Mit nyújt egy ilyen rendszer a cég irányítása kapcsán?

– Egy komplex vezetői információs rendszer automatikusan biztosítja a napi szintű, transzparens gazdasági és szakmai mutatók elérését, a döntéseinket befolyásoló gazdasági tényezők valid adatokon alapuló ábrázolását. Így teremthetjük meg azt a lehetőséget, hogy tényleg valós információk alapján tudjunk érdemi döntéseket gyorsan meghozni.

– Ugyanaz a feladat a hálózaton belül, mint a magyar kórházi rendszer átalakítása során?

– Erős párhuzamot vélek felfedezni saját hatékonyságnövelő intézkedéseink és a magyar egészségügyi kormányzat törekvései között. 23 dialízis központot irányítani, összetartani és működtetni, a gazdasági hatékonyságot folyamatosan erősíteni és növelni, talán az országos ellátórendszer működtetéséhez hasonló feladat, még ha mások is a nagyságrendek. Központilag, minden dialízis központunk érdekeit figyelembe véve tárgyalunk a szolgáltatókkal, hogy a lehető legolcsóbban szerezzük be az energiát, a telekommunikációs szolgáltatást, egységesített, központosított beszerzéseket folytatunk, hatékonyságnövelő, energia-megtakarítást eredményező beruházási döntéseket hozunk.

– Milyen paraméterek alapján?

– Döntési térképünk egyszerű: mi az a beruházás, amit muszáj elvégezni, mi az a beruházás, amelynek mérhető hozadéka van, illetve mi az, ami a betegkomfortot és dolgozói komfortot növeli. Döntéseinket racionálisan igyekszünk meghozni. Ehhez elengedhetetlen a jól működő vezetői információs rendszer, hiszen így a dialízis centrumok vezetői is folyamatosan látják saját gazdasági teljesítményüket, valamint szakmai fejlődésüket. Ennek kapcsán nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Fresenius Medical Care világhálózatában működő „NephroCare Balanced Scorecard” mérőrendszerben magyar hálózatunk a nemzetközi versenyben általában a 3-4. helyen szerepel az orvos-szakmai mutatók tekintetében. Ez az egyik legfontosabb fokmérője szakmai munkánknak: olyan tevékenységet folytatunk, amely Európa legalacsonyabb finanszírozásából is a szakmai élvonalban tud maradni. Ezt a törekvést a hozzánk dialízis ellátásra járó betegeink is visszaigazolják.

– Hogyan látja a dialízis ellátás folyamatát?

– A dialízis szolgáltatás óriási felelősséggel járó tevékenység, amelynek legfontosabb eredménye az elégedett beteg. Számunkra nagyon komoly erőfeszítést, odafigyelést, fejlett folyamatokat igényel a teljes rendszer logisztikai, technikai és humán erőforrás oldalának működtetése. E tevékenység során az embert folyamatosan személyesen is megérinti, mennyire fontosak a minél jobb és megbízhatóbb rendszerek, de csak akkor lehetünk sikeresek, ha lelkiismeretesen kezelünk, ha odafigyelünk minden egyes betegünkre. Ám ez nem csak azokra igaz, akik súlyos veseelégtelenséggel kerülnek hozzánk. Számomra különösen fontos, hogy a predialízis fázisában lévő betegek is minél informáltabbak legyenek, dialízis kezelésük minél később kezdődjön meg. Fontos, hogy a betegek többet tudjanak a lehetőségekről, ismerjék a különböző kezelési típusokat. Aki hasűri, azaz peritoneális dialízisre alkalmas és hajlandó, választhassa ezt a kezelést, akinél csak a hemodialízis jön szóba, annak minél többet adjunk meg a minőségi kezelés érdekében.

– Mitől lesz minőségi a dialízis ellátás?

– Évtizedes tapasztalatunk, hogy a nemzetközi minőségi követelményrendszernek való folyamatos megfelelés, a dialízis ellátás minőségének folyamatos és tudatos javítása nagymértékben javítja betegeink életkilátásait. Ennek is köszönhető, hogy van olyan betegünk, aki már 3500. dialízis kezelésén is túl van, sőt, magyar hálózatunk legidősebb dializált betege tavaly ünnepelte 100. születésnapját. A dialízis ellátás olyan tevékenység, amely akkor lehet sikeres, ha betegünk jól érzi magát és együttműködik a terápiával. Ezért elengedhetetlen számunkra a betegek elégedettsége és ennek folyamatos mérése. Igyekszünk őket rendszeresen megkérdezni véleményükről, tapasztalataikról, mert a betegelégedettség az egyik legfontosabb mutató számunkra azzal kapcsolatban, hogy milyen minőségben végezzük munkánkat.

– Az Önök gondolataiban hogyan kapcsolódik ehhez az ellátáshoz a veseátültetés?

– Számunkra kiemelt jelentőséggel bír a transzplantáció kérdése, ezért folyamatosan monitorozzuk és ösztönözzük kollégáinkat, hogy a lehető legtöbb beteg kerülhessen a transzplantációs listára. A transzplantáció jelenti a krónikus vesebetegek számára a legnagyobb életminőség javulást, sajnos azonban tudomásul kell venni, hogy a magyar betegek mindössze 20 százaléka kerülhet transzplantációra, az életkori megkötések, az egészségi állapotból eredő korlátozások miatt. Az a legnagyobb siker számunkra, hogy a minőségi dialízissel kezelt betegek sikeres transzplantáción eshetnek át és teljesebb életet élhetnek. Perner Ferenc professzor szavaival élve, a dializált betegek számára minőségi dialízis nélkül nincs sikeres transzplantáció, ezért mi minden eszközzel próbálunk megfelelni a minőségi elvárások teljesítésének és fokozásának.

– Az év elején többek között az Önök kezdeményezésére indult útjára a Nemzeti Vese Program. Milyen célokkal?

– Megtisztelő számunkra, hogy útjára indíthattuk és részesei lehetünk a Nemzeti Vese Programnak, hogy a társadalom igen széles köre tájékozódhasson arról, hogy a vesebetegség mivel jár és hogyan lehet elkerülni. Az idei tevékenység eredményeként sokkal ismertebbé váltak a vesebetegség kiválót okai, sőt, amikor a különböző kockázati tényezőkről kérdezzük az embereket, a magas vérnyomás és a cukorbetegség mellett egyre többször merül fel a vesebetegség kockázata. Köszönhető ez annak is, hogy a „Figyelj a vesédre!” szlogent választottuk a program jelmondatának. Tapasztalataink azt mutatják, hogy megfelelő hozzáállással meg lehet találni azt a kommunikációs módot, amivel az emberekhez közérthető módon lehet eljuttatni egészségmegőrző üzeneteinket, illetve amivel széles körű információkat nyújthatunk a magyar vesebetegek közösségének is. De a Nemzeti Vese Program része az is, hogy a potenciális betegek mellett a döntéshozókkal, egészségpolitikusokkal is megtaláljuk a közös hangot, érthető és világos üzeneteket fogalmazzunk meg, betegeink érdekében.

– Milyen eredményeket értek el a vesebetegek tájékoztatása kapcsán?

– A Nemzeti Vese Program keretében indítottuk el és a szakmával együtt gondozzuk a vesebetegseg.hu weboldalt, amelyen egy elkötelezett szerkesztő csapat heti rendszerességgel gyűjti össze és mutatja be a vesebetegség megelőzésével, a vesebetegséggel való együttéléssel és a transzplantációval kapcsolatos tudást, tapasztalatokat. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a vesebetegek és hozzátartozóik is tájékozottak legyenek, mindent megteszünk ennek érdekében, nem csak online megjelenéssel, hanem nyomtatott információkkal, rendezvényeken történő megjelenéssel is.

– Hogyan látja e program jövőjét?

– Büszkék vagyunk arra, hogy nagyon erős kohéziót és együttgondolkodást sikerült megteremtenünk, mind a nefrológiai szakma, mind a Magyar Transzplantációs Társaság, mind a nefrológiai szolgáltatók között, szoros együttműködésben a civil szervezetekkel . Támogatásáról biztosította a kezdeményezést a Nemzeti Erőforrás Minisztérium is. Ez a siker számunkra azt jelzi, hogy egy jó programot jó irányba indítottunk el. Ráadásul, a Magyar Nephrologiai Társaság annyira magáénak tekinti a programot, hogy szakmai irányítása alá vonta.. Mi a jövőre nézve is támogatásunkról biztosítottuk ezt a népegészségügyi programmá terebélyesedő kezdeményezést, hiszen a teljes magyar egészségügy érdeke, hogy a 2012-re kitűzött ambiciózus cselekvési terv sikeresen megvalósulhasson.

– Cége szempontjából hogyan látja a jövő évet?

– A jövő évre elfogadott adótörvények és egyéb jogszabályok érdemben és jelentősen befolyásolják minden vállalkozás, így az egészségügyi szolgáltatók gazdasági eredményeit, jövőképét. Cégünk jövőképe egyértelmű: a fenntartható fejlődés és a jövőbeli kihívásokra történő felkészülés jegyében dolgozunk. Ezért nem lehet figyelmen kívül hagynunk az áfa növekedését, a bérkompenzáció kérdését, az iparűzési adó esetleges változásait, illetve nagyon komolyan figyelni kell a euró árfolyam mozgásaira, amelyek meglehetősen negatív hatásokat eredményezhetnek. Amikor 300 Ft felett jár az euró, az nem használ a magyar egészségügynek, amely nagyon nagy mértékben importárukkal, import technológiával dolgozik. Mind a folyóanyagok, mind a technológia szintjén komoly problémát okoz ez a helyzet, ugyanis magyar egészségügy beszerzéseinek 90 százaléka import termékekre alapul. Minden egyes forintnyi árfolyamromlás jelentős negatív hatással jár a teljes magyar egészségügyre vonatkoztatva. Ezért szeretném leginkább azt kívánni, hogy jövőre az erős forint is támogassa a magyar egészségügyet.

Ezek a cikkek is érdekelhetik